עובדות חשובות שלא ידעתם על ADHA

Attention Deficit Hyperactivity Disorder ADHD, המוכרת בעברית כהפרעת קשב וריכוז היא תסמונת נוירו – ביולוגית המתבטאת בעיקר בקשיים בריכוז וקשב, בהיפראקטיביות ובהתנהגות אימפולסיבית. זוהי הפרעה נפוצה מאוד, הפוגעת באיכות חייהם ותפקודם של הסובלים ממנה – ילדים ומבוגרים כאחד. הנה כמה עובדות חשובות שאולי לא ידעתם על ADHD:

כמה נפוצה התסמונת?

בין 7 ל10 אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מהתסמונת. כיוון שרבים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז אינם מאובחנים, ניתן להניח שמדובר באחוז אפילו גבוה יותר באוכלוסיה

אינה מוגדרת כלקות למידה

למרות הקישור שאנו עושים בין הפרעת קשב וריכוז לקושי בלמידה במסגרת החינוך הפורמלי, ההפרעה אינה מוגדרת כלקות למידה כמו הפרעות כגון דיסלקציה ודיסקלקוליה. העובדה שההפרעה יכולה לפגוע גם בתפקוד בתחומים שאינם קשורים ללמידה, ושהמנגון העומד בבסיסה שונה מהמנגנונים הגורמים ללקויות למידה קלאסיות, משאירים אותה מחוץ לקטגוריה של לקויות הלמידה. עם זאת, אין ספק שהפגיעה במיומנות ההקשבה משפיעה על יכולת הלמידה.

יכולה להתבטא במגוון רב של דרכים

הפרעת קשב וריכוז יכולה להתבטא במגוון דרכים : אחד ירגיש שבסביבה מלאת הסחות הריכוז נוזל ממנו ושנדרש מומחה לאיטום כדי להשאר ממוקד במטלה שלפניו, אחר ירגיש קושי רב בהתמודדות עם ישיבה בשקט ללא תנועה וללא דיבור, ואדם שלישי יתקשה לווסת את תגובותיו לגירויים פיזיים או רגשיים. בשל מגוון הביטויים להפרעה, חשוב לשים לב ולשלול אותה כבסיס להתנהגויות שונות שאינן בתחום התפקוד הלימודי

הפרעה בעלת הטיה מגדרית

הפרעת קשב וריכוז עשויה להתבטא באופן שונה אצל נשים וגברים. בעוד שאצל גברים נראה יותר התנהגויות מוחצנות יחסית שנגרמות מההפרע כגון תגובות אימפוליסביות, התפרצויות אלימות ותנועתיות רבה, אצל נשים ההפרעה מתבטאת לעיתים קרובות בפיזור דעת וריחוף, או להפך – מיקוד יתר במטלות שלפניהן. בשל ההבדל בתסמינים, קיים תת אבחון של ילדות הסובלות מהפרעות קשב. עם התבגרותן, נשים רבות שסבלו מבעית קשב כילדות מפתחות תסמינים המזוהים עם דיכאון ומקבלות טיפול המתאים לדיכאון במקום הטיפול הדרוש להן לשיפור הפרעת הקשב.

בעיה נוירו ביולוגית

הגורם להפרעת קשב הוא תפקוד לקוי של מוליכים עצביים בין תאי העצב במערכת העצבים. המוליך העיקרי המעורב בהפרעת הקשב הוא דופמין, כאשר האיזון בין פעילות הדופין לסרטונין ונוראדרנלין נחשב כגורם משמעותי בהפרעה. כלומר, ההפרעה היא בעיה פיזיולוגית שמתרגמת לקשיים התנהגותיים במסגרות המודרניות.

ADHD

שווה לאבחן בגיל מוקדם

יש חשיבות גדולה באבחון ההפרעה ובהתאמת הטיפול כבר בילדות. אנשים מבוגרים שלא אובחנו סובלים לעיתים קרובות מדימוי עצמי נמוך, הישגים אקדמיים נמוכים וקשיים חברתיים – כל אלו בשל ההפרעה שלא אובחנה ולא טופלה בילדות. לעומתם, ילדים שאובחנו מסתגלים בצורה טובה לחיים עם ההפרעה המאובחנת וסובלים פחות מנזקים לדימוי העצמי, החברתי והלימודי שלהם. האבחון הוא תהליך פשוט יחסית שנערך תוך פגישות ספורות עם מאבחנת מומחית לכך תוך שימוש בכלים כגון אבחון מוקסו, מבחני TOVA, חקירת הרקע האישי והלימודי ובדיקות נוספות המבוצעות באותן פגישות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram