נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

בדיקת קטונים – המדריך המלא

בדיקת קטונים

בדיקת קטונים נועדה לגלות נוכחות של גופי קטון בדם או בשתן. קטונים נוטים להיווצר כתוצאה מפירוק מהיר של חומצות שומן, דבר שאופייני לתנאי מצוקה של הגוף. הבדיקה חיונית במקרים של חשד לאנורקסיה, הרעבה, התייבשות או במקרים של לקטו-אצידוזיס בחולי סוכרת.

 

מהי החשיבות של בדיקת קטונים?

אנשים במצב בריאותי תקין אמורים לקבל תוצאה שלילית בביצוע בדיקת קטונים, מאחר והגוף לא אמור להפריש קטונים לדם או לשתן. אך במידה והבדיקה יוצאת חיובית, הדבר מעיד על הפרעה מטאבולית שמצריכה בירור מעמיק יותר.

בדיקת קטון

מי זקוק לבדיקת קטונים?

ברוב המקרים אנשים שסובלים מסכרת לא מאוזנת יקבלו תוצאות בדיקה חיובית. הדבר נכון גם לגבי כל מי שסובל מרמת סוכר גבוהה בדם, אנורקסיה, אלכוהוליזם, תזונה שמבוססת בעיקרה על שומנים וחלבונים ודלה בפחמימות, פעילות יתר של בלוטת התריס, הריון או הנקה וצום ממושך או התייבשות כתוצאה ממחלת חום והקאות. במצבים מסוג זה המטאבוליזם מתערער ועלולים להופיע קטונים בדם או בשתן.

 

בדיקת קטונים בדם

בדיקת דם לגילוי קטונים חיונית לצורך אבחון של חמצת קטוטית (Ketoacidosis). זהו מצב מסכן חיים, המאפיין חולי סוכרת מסוג 1. כמו כן, צום ממושך או שתיית כמות מוגזמת של אלכוהול עלולים להוביל למצב דומה. במצב זה הגוף אינו מסוגל לנצל את הסוכר כמקור אנרגיה, ולכן נאלץ להשתמש בשומנים. במקרים אלו חומצות השומן המתפרקות במהירות ומובילות להיווצרות של קטונים.

 

מה חשוב לדעת לגבי בדיקת קטונים בדם?

אנשים הסובלים מסוכרת וכל מי שעלול לסבול מנוכחות של קטונים בדם יכול להצטייד בערכה ביתית. בפארמה פלוס מוכרים מד קטונים, המאפשר לבדוק את רמת הסוכר וכמות הקטונים בדם. מד הסוכר מאפשר מדידה מדויקת של רמת הגלוקוז וכמות הקטונים, תוך כדי שימוש בדגימת דם קטנה במיוחד. הבדיקה מהירה ויעילה והיא תוכל לסייע לכל אחד לאזן את רמת הסוכר שלו ולעקוב אחר המצב הבריאותי.

 

בדיקת קטונים בשתן

בדיקת קטונים בשתן מהווה חלק מבדיקת שתן כללית, שנועדה לספק מידע לגבי מצבו הבריאותי של המטופל. במצב תקין לא אמורים להופיע קטונים בשתן, מאחר וחומצות השומן אמורות להתפרק למים ופחמן דו חמצני. אך במצבי מצוקה חומצות השומן מתפרקות לקטונים, כתוצאה ממחסור בגלוקוז כמקור אנרגיה. חולי סכרת למשל, מתקשים להשתמש בגלוקוז למרות שרמתו בדם גבוהה, מאחר והם סובלים ממחסור באינסולין, החיוני על מנת להכניס את הגלוקוז לתא.

בדיקת קטון בשתן

בדיקת קטונים בשתן – למי זה מתאים?

בדיקת קטונים בשתן הכרחית במקרים של צום ממושך, הרעבה, התייבשות או חולי סכרת שעלולים לסבול מחמצת קטוטית (מצב מסכן חיים). קראו עוד באתר של כללית.

 

בדיקת קטונים בדם או בשתן – בדיקה חשובה שיכולה להציל חיים

לסיכום, בדיקת קטונים יכולה לספק מידע חיוני עבור חולי סכרת ואף להציל את חייהם, במקרים של סכרת לא מאוזנת. הבדיקה חיונית גם לחולי אנורקסיה ובמקרים של צום ממושך.

בדיקת קטונים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות כללי
תכנון עיזבון
כיצד כתובה צוואה?

יצירת צוואה היא שלב מכריע בתכנון עיזבון המבטיח את חלוקת הנכסים שלך בהתאם לרצונך לאחר פטירתך. אמנם צוואה ניתנת