נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

מה נחשב לפריט אספנות או עתיקות?

פריט אספנות או עתיק

המילים "וינטג'", "אספנות" או "ענתיקה" נזרקות לא מעט לאוויר לאחרונה, ובעוד שמכנסיים במצב טוב משנות התשעים אכן ייחשבו היום כפריט מבוקש, אין זה המקרה כשמדובר על פסלים, אומנות, רהיטים, או כלי בית שכמה עשרות שנים לא מקנות להם את התואר  ״עתיקים״. אז מה בעצם הופך פריט כלשהו לענתיקה או ראוי לאספנות? בואו נבדוק

 

גיל מופלג הוא נקודת התחלה טובה

למרות  שאין שנה ׳׳רשמית׳׳ בה פריט כלשהו (כמו שולחן או שטיח) הופכים להיות בהגדרה ׳עתיקים׳׳, נהוג להסתכל על גילו של הפריט בתור הסממן הראשון לערך אספני כלשהו. כמעט כל פריט בן מאה שנים או יותר כבר נחשב ׳׳עתיק׳׳, אך השאלה אם יש לו ערך כפריט אספנות. אם ברשותכם חפץ שאתם חושבים שהוא עתיק או בעל ערך מיוחד, מומלץ לבדוק אותו אצל מומחים לנושא, אותם תוכלו למצוא באתר antique.org.il.

 

חשיבות היסטורית

פריט יכול להיחשב בתור ״פריט אספנים׳׳ אם יש לו חשיבות היסטורית מיוחדת. כלי או פריט ספציפי שהיה בשימושו או ברשותו של אדם חשוב מהעבר, כמו הגיטרה של ג׳ימי הנדריקס או מפית חתומה על ידי אלביס פרסלי, יכולים להוות פיסת היסטוריה חשובה, ולהעניק לפריט  רגיל לכאורה, ערך גבוה בעיני אספנים בעולם.

גיל מופלג

 

מעשה ידי אמן או איש מלאכה חשוב

גם אם הפריט שבידכם עוד לא חגג 100 שנים, זה לא אומר שאין לו חשיבות או ערך גבוה. במקרים של פריטים שנעשו בעבודת יד, בית המלאכה או האמן שמאחוריהם יכולים להיות אלמנט מכריע בשוויו של פריט. מומחים להיסטוריה ועתיקות מכירים הרבה מבתי המלאכה הללו, אבל גם אדם רגיל יכול, בחיפוש זריז בגוגל, לקבל תמונה כללית על ערכו של הפריט שבידו, בעזרת החותמות שנמצאות על הכלי.

 

עתיקות מהמזרח

״מייד אין צ׳יינה״ לא חייב להיות דבר זול. כשמדברים על עתיקות מהמזרח ובמיוחד עתיקות מהתרבות הסינית, ישנם תווי תקן וסימנים נוספים שיכולים להעיד על ערך גבוה. מעבר לציון בית המלאכה  ולשנה, חלק מהפריטים מסין יהיו מסומנים גם בסימן אדום (כמו חותם שעווה, או חתימה בדיו) והם נחשבים ׳׳פריטי עתיקות רשמיים׳׳ אשר מזוהים על ידי ממשלת סין.

 

תכשיטים, זהב, ואבנים מיוחדות

קיימים מקרים בהם הפריט עצמו אולי לא עתיק או מעשה אמן מפורסם, אבל חומרי הגלם, האבנים היקרות או הקריסטלים המוטבעים בו, מעניקים לו מעמד גבוהה בהרבה. כבר היו מקרים בעולם שנמצאו פמוטים מלוכלכים ופשוטים יחסית למראה, שהתגלו בתור פמוטי זהב בעלי ערך גבוה מאוד.

 

לסיכום

ישנם הרבה פרמטרים שמשפיעים על ערכו והגדרתו של פריט מסוים כעתיק או פריט אספנות, ופירטנו על כך במאמר זה. הדרך הטובה ביותר לדעת את ערכו האמיתי של פריט כזה היא באמצעות בדיקת שמאי או מומחים לנושא.

תכשיט

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא כללי
תכנון עיזבון
כיצד כתובה צוואה?

יצירת צוואה היא שלב מכריע בתכנון עיזבון המבטיח את חלוקת הנכסים שלך בהתאם לרצונך לאחר פטירתך. אמנם צוואה ניתנת