נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

שיטות לאילוף כלבים וההבדל בניהם

שיטות אילוף

כמו בני אדם, גם כלבים שונים לומדים בדרכים שונות. המשמעות של הדבר היא שלא כל שיטת אימון תצליח לעבוד עבור הכלב שלכם, או אפילו עבורכם כבעלי חיית המחמד. אבל למזלנו לאורך השנים פותחו שיטות אילוף רבות, כך שניתן לברור ביניהן ולבחור את האחת המתאימה ביותר. מציאה של השיטה הנכונה עלולה להוות אתגר, אך בסופו של דבר התוצאות יהיו שוות את המאמץ.

 

חיזוק חיובי

גישת החיזוק החיובי היא די פשוטה בתיאוריה שלה. היא מסתמכת על כך שכלבים יחזרו על התנהגות מסוימת כאשר היא מלווה בפרס, וכך יתפסו אותה כהתנהגות חיובית. הם ידעו להבדיל בין התנהגויות שמקבלות פרס והכרה לבין התנהגויות שלא, וכך ילמדו כיצד כדאי להם לנהוג. בשיטה זו יש להעניק תגמול להתנהגות רצויה מיד אחרי שהיא מתרחשת – כך הכלב יכול לקשר בין ההתנהגות לפרס שקיבל.

 

אילוף מבוסס דומיננטיות

אילוף מבוסס דומיננטיות, שמכונה גם אילוף כלב אלפא, מסתמך על המנטליות החייתית של הכלב – בכדי לייצר מערכת יחסים של כניעה בין הכלב לבעלים שלו. התיאוריה מאחורי שיטה זו מתבססת על להקות הזאבים בהן יש היררכיה חברתית ברורה, והמטרה היא לגרום לכלב לראות את הבעלים שלו כראש הלהקה. במסגרת שיטה זו משתמשים בשפת גוף, איסורים שונים, הליכה בבית עם רצועה ועוד.

 

שיטות נוספות

קיימות שיטות אילוף כלבים נוספות, כמו שיטת הקליקר שמשתמשת בעזר קולי לתגמול על התנהגויות, שיטת המראה שמעודדת חיקוי של כלבים אחרים, או שיטת האילוף האלקטרוני שמשתמשת בקולר חשמלי בכדי להעניק חיזוקים שליליים לכלב. חלקן אכן עובדות אבל זה לא אומר בהכרח שהן אתיות או מתאימות לכלב שלכם. יש לשקול בכובד ראש כיצד לנהוג עם הכלב ולא ליצור אצלו תגובות רגשיות בעייתיות לטווח הארוך.

 

מה ההבדל בין השיטות?

כל אחת מהשיטות מתבססת על תיאוריה אחרת, ומצריכה תגובה אחרת של הבעלים כלפי התנהגות הכלב. גם אם התוצאות עשויות להיות דומות (בסוף הכלב יציית לפקודות שלכם), התהליך של כל אחת מהן הוא אחר, ועשוי לייצר מערכת יחסים שונה בין הכלב לבין הבעלים שלו.

 

מה מתאים יותר לכלב שלך?

לכל כלב מתאימה שיטה אחרת, אבל חשוב לבחון כיצד הכלב מגיב ומרגיש בעת התנהגות מסוימת כלפיו. אתם לא רוצים שהכלב יפתח עוינות או חרדה כלפיכם אלא להיפך – אהדה, כבוד הדדי והקשבה. לכן מומלץ להתייעץ עם מאלף מקצועי בבחירת השיטות והדרכים שיתאימו לכלב הספציפי שלכם.

 

לסיכום

קיימות מספר שיטות שונות, כשהשתיים המוכרות ביותר הן שיטת החיזוק החיובי ושיטה מבוססת דומיננטיות. כל אחת מהן משפיעה אחרת על הכלב ומייצרת התנהגויות ותגובות שונות. בעת בחירה בשיטת אילוף, חשוב לוודא שגם אתם וגם הכלב שלכם מרגישים בנוח איתה, בכדי שלא רק התוצאות יהיו טובות – אלא גם התהליך יהיה חיובי.

שיטות אילוף שיטות אילוף

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בעלי חיים