נא להקליד בשורת החיפוש את הפוסט שאתם מחפשים.
חיפוש

היפנוזה להבראת הנפש – כל מה שרציתם לדעת במקום אחד

היפנוזה עם שעון

היפנוזה או בשמה הנוסף – היפנותרפיה, היא טיפול עתיק יומין הכרוך בהכנסת אנשים למצב דמוי טראנס. השגת מצב זה נועדה לקדם מיקוד אצל המטופל.

במצב ממוקד זה, אדם יכול להיות פתוח יותר להצעות של המטפל (סוגסטיות), כמו הרעיון של הפסקת עישון.  כיום, היפנוזה משמשת ככלי טיפולי למגוון מצבים רפואיים ונפשיים, מתסמונת המעי הרגיז ועד חרדה ודיכאון.

המטרה של היפנוזה היא לעזור למטופל ללמוד לשלוט טוב יותר ברמת המודעות שלו. איך היפנוזה עובדת? כיצד היפנותרפיה מסייעת להבראת הנפש? מהם הסיכונים בטיפול היפנוזה וכיצד מוצאים מטפל מוסמך להיפנוזה? על כך נרחיב במאמר שלפניכם.

 

איך היפנוזה עובדת?

טיפול היפנוזה בדומה להרבה טיפולים ופתרונות להפרעות נפשיות, בדרך כלל נמשך כשעה. מטפל מיומן משתמש בטכניקות הרפיה שונות בכדי לכוון את המטופל למצב היפנוטי.

חשוב לציין כי במצב היפנוטי המטופל עדיין נמצא בהכרה ומודע למתרחש סביבו. אולם גופו הופך רגוע יותר והתודעה מגיבה יותר להצעות המטפל. הסוגסטיות שהמהפנט יעלה יהיו תלויות בבעיה או בהרגל שהמטופל מנסה לטפל בהן.

טיפול בהיפנוזה יכול לעזור במיגור הרגלים לא רצויים או לא בריאים ובמקרים מסוימים להחליף אותם בהתנהגויות בריאות יותר. דוגמאות לכך מתחום בריאות הנפש, כוללות יכולת לשלוט טוב יותר על כאבים או חרדות או לשנות דפוסי מחשבה שליליים העלולים להחמיר את תסמיני ההפרעה הנפשית.

 

כיצד היפנותרפיה מסייעת להבראת הנפש?

בכוחה של היפנותרפיה לסייע בטיפול במגוון בעיות נפשיות, כמו הפרעות חרדה לסוגיהן ודיכאון. אדם הסובל מדיכאון או חרדה חווה מנעד רחב של רגשות. היפנוזה יכולה לעזור לאדם ללמוד להפחית ו / או לשלוט טוב יותר בתחושות של חרדה, לחץ ועצב.

במקרה של דיכאון, למשל, טיפולי היפנוזה יכולים להתמקד בסיוע לאדם להגיע למצב של רגיעה. במצב רגוע זה, מטופלים יכולים לדון ברגשותיהם ותחושותיהם מבלי להעלות את רמת הלחץ והחרדה שהם חווים. טיפול בהיפנוזה משמש גם לטיפול בהתנהגויות שליליות שעלולות להחמיר את הדיכאון של האדם.

התנהגויות אלה עשויות לכלול עישון והרגלי אכילה ושינה לקויים. אדם יכול להשתמש בהיפנוזה בנוסף לטיפולים אחרים שהוא מסתייע בהם על מנת להתמודד עם קשיים נפשיים ורגשיים, כדי לשפר את תחושת הרווחה הכללית, לרומם את מצב הרוח ולהגביר את תחושת התקווה שלו.

 

האם יש סיכונים לשימוש בהיפנוזה במסגרת טיפול נפשי?

בשימוש בהיפנוזה ככלי להבראת הנפש כרוכים כמה סיכונים. הסיכון המשמעותי ביותר הוא הפוטנציאל ליצירת זיכרונות כוזבים (המכונים "בדיות"). תופעות לוואי פוטנציאליות אחרות הן כאב ראש, סחרחורת וחרדה לאחר הטיפול. עם זאת, אלה בדרך כלל חולפים זמן קצר לאחר טיפול ההיפנוזה.

בתנאים מסוימים, היפנוזה יכולה להחמיר את הסימפטומים הקיימים. אנשים הסובלים מהזיות, אשליות או תסמינים פסיכוטיים אחרים עשויים שלא להיות המועמדים הטובים ביותר להיפנוזה. גם למטופלים עם בעיות רפואיות מסוימות כמו אפילפסיה, טיפול זה אינו מומלץ לעתים.

לכן אנשים השוקלים טיפול בהיפנוזה צריכים להתייעץ תחילה עם הרופא או הפסיכיאטר שלהם. חשוב לזכור כי דיכאון, יחד עם מחלות נפשיות קשות וכרוניות כמו הפרעה דו קוטבית וסכיזופרניה, משפיעים גם הם על בריאותו הגופנית של האדם. דיכאון הוא יותר מסתם תחושת עצב או מחשבות שליליות.

זהו מצב בו הכימיקלים במוח אינם מאוזנים. טיפול בהיפנוזה הוא טיפול משלים, וזה לא אמור להיות הטיפול היחיד בו אדם משתמש כדי לשפר את בריאותו הנפשית.

 

כיצד מוצאים מטפל בהיפנוזה?

חשוב לזכור כי במדינת ישראל אר לרופאים (כולל פסיכיאטרים), רופאי שיניים ופסיכולוגים יש אפשרות לקבל רישיון לטפל בהיפנוזה. רשיון זה ניתן מטעם משרד הבריאות בלבד ומחייב את המטפל לעבור הכשרה ייעודית להיפנוט ולעבור בחינת הסמכה מטעם משרד הבריאות.

כדי לבדוק אם לבעל מקצוע מתחום בריאות הנפש יש רישיון לטפל בהיפנוזה, הכנסו למאגר המהפנטים בעלי הרישיון של משרד הבריאות.

עם זאת, חשוב לזכור כי גם בהינתן רישיון להיפנוזה, אין זה אומר כי האדם אליו פניתם הוא מומחה בתחום בו אתם מעוניינים לטפל. לכן, לפני שפונים לטיפול היפנוטי, עליכם לוודא כי המטפל שבחרתם עומד ב – 3 הקריטריונים שלהלן:

  1. בעל רישיון להיפנוזה מטעם משרד הבריאות
  2. המטפל הוא פסיכיאטר או פסיכולוג מוסמך
  3. למטפל התמחות וניסיון טיפולי ספציפי לבעיה הנפשית בה אתם מעוניינים לטפל

 

ידיים על הפנים

אז מה היה לנו עד עכשיו?
עוד בנושא בריאות
מנתחים
מהי רשלנות רפואית

המושג רשלנות רפואית החל לעלות לכותרות באופן קבוע בעיקר בעשורים האחרונים. לפני כן, המודעות לנושא היתה נמוכה, ולממסד הרפואי